Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Διδακτικές Πρακτικές Εγγραμματισμού στα Μέσα

Η διάχυση διδακτικών πρακτικών Εγγραμματισμού στα Μέσα βρέθηκε στο επίκεντρο της ημερίδας με θέμα «Εκπαίδευση στα ΜΜΕ: Διδακτικές Πρακτικές Εγγραμματισμού στα Μέσα» που διοργάνωσε η Ανεξάρτητη Κίνηση Δασκάλων και Νηπιαγωγών (Α.Κί.ΔΑ), το Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2016 στο T.I.M.E. Private Institute στη Λάρνακα.

Η ημερίδα συνέχισε τον διάλογο που ξεκίνησε η επιστημονική ημερίδα «Επικοινωνία και Εκπαίδευση» που διοργάνωσε η Α.Κί.ΔΑ τον περασμένο Μάρτιο στη Λάρνακα, δίνοντας αυτή τη φορά έμφαση στη διδακτική των Μέσων. Σημειώνεται ότι ήταν η πρώτη ημερίδα που διοργανώθηκε στην Κύπρο με θέμα τους τρόπους διδασκαλίας των Μέσων στις τάξεις. 

Ο εισηγητής της ημερίδας, Αντώνης Ζαρίντας, δάσκαλος με ειδίκευση την Εκπαίδευση στα Μέσα (Media Education), παρουσίασε το θεωρητικό πλαίσιο της Παιδείας στα Μέσα, καθώς και την εικόνα που επικρατεί στον διεθνή χώρο και την Κύπρο. Τόνισε, ταυτόχρονα, την επείγουσα αναγκαιότητα εισαγωγής της παιδαγωγικής των Μέσων στα σχολεία ως αίτημα προσαρμογής του εκπαιδευτικού συστήματος στον σύγχρονο κόσμο της μεσοποίησης του πολιτισμού, του γρήγορου χρόνου και του πληροφοριακού πληθωρισμού. 

Το μεγαλύτερο σκέλος της ημερίδας αφορούσε την παρουσίαση εξειδικευμένων διδακτικών πρακτικών και καινοτομιών που καλλιεργούν δεξιότητες Εγγραμματισμού στα Μέσα (Media Literacy). Ο Α. Ζαρίντας πρότεινε συγκεκριμένους τρόπους κριτικής ανάλυσης των ΜΜΕ, δίνοντας έμφαση στην κατασκευή της είδησης και στη φωτοδημοσιογραφία. Ανέπτυξε, επίσης, θέματα διδακτικής της δημοφιλούς κουλτούρας, δημιουργικής παραγωγής, οικονομικών ζητημάτων, δεοντολογίας, φιλοσοφικής διερεύνησης κ.ά. 

Η παρουσίαση της ημερίδας βρίσκεται αναρτημένη εδώ.

Η αφίσα της ημερίδας


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πολιτισμός της εικόνας και εκπαίδευση - Γιώργος Πλειός

Ο Γιώργος Πλειός στο βιβλίο του « Πολιτισμός της εικόνας και εκπαίδευση », ερευνά και αναλύει το φαινόμενο του εξεικονισμού της εκπαίδευσης, απότοκο της επικράτησης του πολιτισμού της εικόνας σε κάθε θεσμό της κοινωνίας.

Εκπαίδευση στα ΜΜΕ - David Buckingham

Το βιβλίο αποτελείται από 12 κεφάλαια χωρισμένα σε τέσσερα μέρη: Στο « Κεφάλαιο 1. Γιατί πρέπει να διδάσκονται τα ΜΜΕ; » ο Buckingham εξηγά ότι η εκπαίδευση στα ΜΜΕ (media education) είναι η διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης των μέσων ενώ αλφαβητισμός στα ΜΜΕ (media literacy) είναι το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, οι γνώσεις και οι δεξιότητες που αποκτούν οι εκπαιδευόμενοι. Τονίζει, επίσης, τους λόγους για τους οποίους η εκπαίδευση στα Μέσα χρειάζεται να εισαχθεί στα σχολεία. Ακόμη, καταγράφει την ιστορική εξέλιξη του πεδίου στο Ηνωμένο Βασίλειο και μέσω της κριτικής του προστατευτικού/αμυντικού μοντέλου προτείνει ένα νέο παράδειγμα εκπαίδευσης στα ΜΜΕ που δεν έχει ως αφετηρία την άποψη ότι τα ΜΜΕ είναι οπωσδήποτε και αναπόφευκτα επιβλαβή, ούτε ότι οι νέοι είναι απλώς παθητικά θύματα της επιρροής τους. Αντίθετα, υιοθετεί μια προσέγγιση εστιασμένη στους μαθητές, με αφετηρία τις γνώσεις και τις εμπειρίες που οι νέοι έχουν ήδη από τα ΜΜΕ, και όχι τις διδακτικές επιταγέ

Για την αναγκαιότητα της Εκπαίδευσης στα Μέσα

«Όταν αλλάζουμε τον τρόπο που επικοινωνούμε, αλλάζουμε την κοινωνία». Clay Shirky Προβλέπεται ότι τα Μέσα, σε όλες τους τις μορφές, θα μεγαλώσουν έως και 100 φορές σε σχέση με τον τωρινό τους όγκο μέσα στην επόμενη δεκαετία. Οι μαθητές είναι και θα συνεχίσουν να είναι εκτεθειμένοι στα μαζικά Μέσα όσο καμία άλλη γενιά στην ιστορία. Η σύγκλιση πληροφόρησης, τεχνολογίας, ελεύθερου χρόνου και εργασίας αναδεικνύει την επικοινωνία –πολυτροπική και πολυμεσική– ως το σημείο αναφοράς και το διακύβευμα των σύγχρονων κοινωνιών. Το απίστευτο εύρος πληροφόρησης δεν δημιουργεί αυτομάτως περισσότερο πληροφορημένο πληθυσμό, αλλά ίσως το αντίθετο, έναν περισσότερο συγχυσμένο πληθυσμό. Όπως, άλλωστε, παρατηρεί ο Thomas Eriksen στο βιβλίο του «Η τυραννία της στιγμής», ο άνθρωπος αντιμέτωπος με την απεραντοσύνη ενός ωκεανού πληροφορίας, δε μαθαίνει πλέον να κολυμπά, μαθαίνει απλώς να μην μπορεί να χορτάσει αν δεν τον πιει ολόκληρο. Συνεπώς, στο σημερινό περιβάλλον -του «χρόνου χωρίς χ