Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Henry Jenkins - Critical Utopian


Ένας από τους πιο λαμπρούς και συνάμα αισιόδοξους θεωρητικούς των νέων μέσων είναι ο Henry Jenkins. Ο Jenkins πιστεύει ότι το μέλλον θα είναι ένα συναρπαστικό μέρος, όπου η αλλαγή θα είναι πιθανή. Θεωρεί τον εαυτό του critical utopian, στο βαθμό που φαντάζεται ένα καλύτερο μέλλον και μ’ αυτό κρίνει το παρόν. Γνωρίζει για ποιο σκοπό αγωνίζεται και ως εκ τούτου εναντίον ποιων. Είναι αισιόδοξος ότι είναι εφικτό να κερδηθεί ο αγώνας για μια πιο δημοκρατική κοινωνία, στην οποία όλοι θα έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν στους σημαντικούς διαλόγους που αφορούν την κοινωνία.

Κοιτάζοντας πίσω, στο παρόν, παρατηρεί τι μας σταματά, ποια εμπόδια έχουμε να ξεπεράσουμε με στόχο να φθάσουμε εδώ στο μέλλον. Το μέλλον είναι κάτι το οποίο κτίζεις, κάτι για το οποίο δουλεύεις να επιτύχεις, παρά κάτι φανταστικό ή τρομακτικό που με μαγικό τρόπο θα συμβεί ούτως ή άλλως. Η αισιοδοξία οδηγεί στην αυταρέσκεια. Ο σκεπτικισμός οδηγεί στον κυνισμό. Στη μέση υπάρχει ο critical utopian, που χρησιμοποιεί τις δυνατότητες του για να φανταστεί έναν καλύτερο κόσμο, που ασκεί κριτική στην κοινωνία που ζει και που καταστρώνει σχέδια που θα μας επιτρέψουν να αλλάξουμε την κοινωνία.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πολιτισμός της εικόνας και εκπαίδευση - Γιώργος Πλειός

Ο Γιώργος Πλειός στο βιβλίο του «Πολιτισμός της εικόνας και εκπαίδευση», ερευνά και αναλύει το φαινόμενο του εξεικονισμού της εκπαίδευσης, απότοκο της επικράτησης του πολιτισμού της εικόνας σε κάθε θεσμό της κοινωνίας.

Εκπαίδευση στα ΜΜΕ - David Buckingham

Το βιβλίο αποτελείται από 12 κεφάλαια χωρισμένα σε τέσσερα μέρη:
Στο «Κεφάλαιο 1. Γιατί πρέπει να διδάσκονται τα ΜΜΕ;» ο Buckingham εξηγά ότι η εκπαίδευση στα ΜΜΕ (media education) είναι η διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης των μέσων ενώ αλφαβητισμός στα ΜΜΕ (media literacy) είναι το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, οι γνώσεις και οι δεξιότητες που αποκτούν οι εκπαιδευόμενοι. Τονίζει, επίσης, τους λόγους για τους οποίους η εκπαίδευση στα Μέσα χρειάζεται να εισαχθεί στα σχολεία. Ακόμη, καταγράφει την ιστορική εξέλιξη του πεδίου στο Ηνωμένο Βασίλειο και μέσω της κριτικής του προστατευτικού/αμυντικού μοντέλου προτείνει ένα νέο παράδειγμα εκπαίδευσης στα ΜΜΕ που δεν έχει ως αφετηρία την άποψη ότι τα ΜΜΕ είναι οπωσδήποτε και αναπόφευκτα επιβλαβή, ούτε ότι οι νέοι είναι απλώς παθητικά θύματα της επιρροής τους. Αντίθετα, υιοθετεί μια προσέγγιση εστιασμένη στους μαθητές, με αφετηρία τις γνώσεις και τις εμπειρίες που οι νέοι έχουν ήδη από τα ΜΜΕ, και όχι τις διδακτικές επιταγές των εκπαιδευ…

Για την αναγκαιότητα της Εκπαίδευσης στα Μέσα

«Όταν αλλάζουμε τον τρόπο που επικοινωνούμε, αλλάζουμε την κοινωνία». Clay Shirky
Προβλέπεται ότι τα Μέσα, σε όλες τους τις μορφές, θα μεγαλώσουν έως και 100 φορές σε σχέση με τον τωρινό τους όγκο μέσα στην επόμενη δεκαετία. Οι μαθητές είναι και θα συνεχίσουν να είναι εκτεθειμένοι στα μαζικά Μέσα όσο καμία άλλη γενιά στην ιστορία. Η σύγκλιση πληροφόρησης, τεχνολογίας, ελεύθερου χρόνου και εργασίας αναδεικνύει την επικοινωνία –πολυτροπική και πολυμεσική– ως το σημείο αναφοράς και το διακύβευμα των σύγχρονων κοινωνιών.
Το απίστευτο εύρος πληροφόρησης δεν δημιουργεί αυτομάτως περισσότερο πληροφορημένο πληθυσμό, αλλά ίσως το αντίθετο, έναν περισσότερο συγχυσμένο πληθυσμό. Όπως, άλλωστε, παρατηρεί ο Thomas Eriksen στο βιβλίο του «Η τυραννία της στιγμής», ο άνθρωπος αντιμέτωπος με την απεραντοσύνη ενός ωκεανού πληροφορίας, δε μαθαίνει πλέον να κολυμπά, μαθαίνει απλώς να μην μπορεί να χορτάσει αν δεν τον πιει ολόκληρο. Συνεπώς, στο σημερινό περιβάλλον -του «χρόνου χωρίς χρόνο» κατά τον Fusar…